fredag, november 13

grissjukan


Kanske borde man vara mer svinrädd än man är? Men, hur kan man vara så tokrädd att man köar runt ett helt kvarter i Uppsala? Tusentals svinrädda i trippelled. Konstigt att de vågar stå bredvid så mycket folk? Jag har tagit influensavaccin en gång. Så sjuk som jag var då har jag bara varit en gång tidigare i mitt liv... då hade jag, Frans, Disa och de flesta andra jag känner influensa. Tror det var 1993-94.
Folk skriver insändare och tycker att skolorna borde fixa detta med vaccinationer. Hur då? I hela Uppsala kommun fins en (1!) skolläkare, på de flesta skolor finns en skolsköterska på 50%. Jo, jag håller med dem som skriver att det förmodligen går helt åt helsefyr om det verkligen skulle hända något, vi är helt enkelt inte vana vid katastrofer i det här landet.


6 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

hihi, och vad är detta för nåt? vet de hur hurakaner blåser? ja, det är inte alls klock!

my sa...

Aleisa: Som mina elever skulle sagt: ”Helt jävla random” = helt galet

knas sa...

Ja, om något bör klassas som smitthärd är det väl dessa vaccinationsköer..
Hur man än gör så gör man fel känner jag. Vaccinerar man sig inte så är det fel för man utsätter andra för fara (läs: mitt lilla barn) och gör jag det så vetefan hur det slutar.. Suck.

my sa...

Knas: Det är så himla jobbigt att behöva ta beslut liksom. Det verkar ju drabba 18-25-åringar värst (läs mina ”små” barn). Fast Frans tänker i alla fall inte ta spruta, han är snart 20, han kan ju välja själv (förbaskat svårt att inte lägga sig i!). Själv tar jag ingen spruta, om jag nu inte, med tiden, blir riktigt svinigt rädd.

michanek sa...

Haha, väldigt roligt formulerat. Vad är höjden av rädsla? Att köa runt ett kvarter i Uppsala.

my sa...

Cicci: Vaccinationsbyrån ligger bredvid Ofandahls konditori, kön ringlade sig sedan ut över bron på St:Olofsgatan och sedan in på Svartbäcksgatan. Kön slutade i höjd med Linnéträdgården! Jo, det måste vara höjden av skräck. Det duggade dessutom.