lördag, september 12

denna dagen ett (av nio) liv


Någon gång mellan 03.00 (när Frans kom hem) och 8.30 (när jag vaknade) försvann Sci [saj]. Efter mycket ropande och letande, upptäckte vi ett öppet fönster, alltså en glipa. Frans hade varit på krogen och mådde väl sådär i morse. Han skulle dessutom iväg och jobba. I alla fall så var det genom Frans fönster katten rymt. Eller snarare ramlat ut. Simon och jag rusade ut, genomsökte buskar, under parkerade bilar, portuppgångar... jag gick in och ringde hittedjursavdelningen på Ultuna. Jag ringde även till polisen eftersom de på Ultuna sa att man måste göra det. Sen började jag gråta och skriva lappar. Simon for iväg och köpte en ny skrivare, så vi skulle kunna få ut lite fler efterlysningslappar på kortare tid. Jag pratade med grannarna och ringde tidningsbudet. Ingen katt.
Simon och jag är ute i skift och letar. När klockan var runt 15.00 var de nya lapparna klara. Med en rejäl bunt under armen och en tejprulle beger jag mig ut på operation tapetsering. Jag ropar och klistrar... och rätt som det är får jag syn på Sci! Jag ringer till Simon ”Fort kom ut... ta skinka med dig!” Katten är dörädd, och sticker iväg runt huset. Ja, eller så kanske han gillade att vara ute? När han svängt runt hörnet upptäcker han en källartrappa, där rusar han ner. Jag står kvar däruppe och pratar kattspråk, Simon kommer och Sci känner sig förmodligen trängd, så trängd att han börjar klättra i den buckliga putsen på huset. När han kommer till teglet finns inget bra grepp, så han sitter där på väggen och skrikjamar. (Tänk att han väger drygt 5 kilo, fattar inte hur han kunde hänga kvar.) Simon går i alla fall ner och når katten precis. Phu! Hela familjen är helt utpumpade. Sci sover som en stock. Fönstren är stängda.

4 kommentarer:

michanek sa...

Oj oj, dramatik på hög nivå! Kanske borde ni flytta ner en våning eller två? Fast han var väl oskadd ändå?
(Inte meningen att glassa med rim, blev bara så)

Johanna Stål sa...

Hej My! Tänkte höra om man kan köpa plagg från retrostuff direkt av dig el. om man måste gå via Tradera? Ska på dop på lördag och kom att tänka på dina supersnygga klänningar och förkläden! Maila mig! Kram Johanna Stål
johanna.stal@skandia.se

my sa...

Cicci. Dessvärre är jag ingen husmänniska... jo, kanske sommarhusmänniska. Katten var oskadd och har sovit oavbrutet i 2 dygn.
Johanna: Hej! Jag mailar i morgon... öh, fast är det du eller en bebis som ska ha kalasblåsan?

johanna sa...

Haha! Inte jag... tänkte mer som present till bebisen. Beror dock på vad du har för stl. Hon är 6 mån så dina jättesöta små stl. 56 är nog lite för små... maila sen! Kram Johanna