söndag, januari 10

varför finns det paradis...

Min nyfikenhet blev väl inte direkt stillad, så jag sluter mig till att de flesta vill fortsätta att vara anonyma läsare. Tack till er som tog er tid att göra mig en aning mindre nyfiken!

I går var jag i alla fall i Estockholmo och fick äntligen se lille Nils-Nimrod! Eller se och se, jag rusade väl närmast in i badrummet och tog honom från skötbordet... vilken liten sötis. Bebisar har en förmåga att engagera alla vuxna som finns i deras närhet på ett närmast fenomenalt sätt. Sen fick jag som extrabonus träffa både Nims mamma och en annan moster. Vi som var vuxna mumsade på god choklad och pratade. Då somnade Nimpan! 
Mindre barn överhuvudtaget har en rätt rolig förmåga att få oss vuxna att ibland reflektera över hur vi gör, eller vad vi säger. Vi var på middag hemma hos Simons pappa, med på kalaset fanns en liten 7-årig kille. Att sitta och äta och prata hör till vuxennöjen, det minns jag själv från min barndom. Alla bara mumsade och åt och med lite tur fick jag och kusinerna lämna bordet efter huvudrätten, för att återkomma till efterrätten. Nåväl, 7-åringen går från bordet efter att väluppfostrat frågat sin farfar om lov. På ett bord bredvid soffan står en öppnad, men orörd chokladask.
- Det finns Paradis här.
- Ja, du får ta en bit, säger farfadern.
- En?
- Ja.
Efter ytterligare en stund framför TV:n hör man ett litet försynt mummel...
- Varför finns det Paradis om man inte får äta?

3 kommentarer:

Rasande Rose sa...

Haha barn kan vara väldigt roliga. Över nyår var jag nere i Skåne och åkte bla och hälsade på min äldsta och närmaste väninna som har en liten Ebba, 4 år. Under mitt besök så fick man höra en hel del saker som jag har skrattat gott åt i efterhand. I stunden fick man bara bita sig i läppen ganska kraftigt.
Vad en 4-årigt huvud kan innehålla mycket!!
Jag är helt facinerad!

Aleisa Ribalta sa...

roligaste och klockaste jag har hört. Sånt skulle Adam och Eva kunna hålla med, och Thats why är vi alla här, enligt "la Biblia". Och förresten hur skriver du ESTOCOLMO? inte som svenskarna, men inte som spanska talande, utan blanda du både och, roligt! Vad kul att du kan resa till huvudstaden, det kan jag inte för det är låååånnnggg men nån gång ska jag. Och barn jag, det kan säga vad som helst! MIn Dalila vill inte sluta amma, men förstår helt och hållet att jag inte vill längre, och då frågar hon mig, "har du mycket ont, mama?" Och då säger jag: "jag har ont, gå till pappan", men då svarar hon. "papppa har inte mjölk i tuttan!"

my sa...

Ja hörrni, det är kuligt med barn. Helst när de säger en massa klyftiga sanningar, sånt vi vuxna är för väldresserade för att säga... vi bara tänker det :).
Estockholmo på svenska är nog bara en sån där grej som jag tyckte var roligt efter att ha sett sällskapsresan I på nytt den här julen.
Coola reseledaren: Ja, välkomna ska ni vara hit till Noeva Estockholmo!
Det tar bara 45 minuter med tåg till La Stada, synd att jag inte åker oftare.