söndag, september 19

röstaredagen

Så var dagen R här. R som i stora Röstaredagen.
Jag läser om valet i Kabul.
Jag läser om soffliggare i Sverige.
Jag läser om galenpannor i politiken.
Jag läser partiprogram...
Vi är så vana vid att ha demokrati i det här landet att folk förmodligen bara därför struntar i att rösta. Fria folk styr sig själva. Det läste jag i morgonens tidning. Rätt klokt tycker jag. Det är vanliga människor som styr, röstar, räknar valsedlar och är valförättare. Vem som helst får vara med när rösterna räknas. Ingen annan får bestämma vad du ska rösta på. I Sverige alltså. I Kabul försökte någon lägga 1500 valsedlar i en bunt på urnan. Den som försökte var dotter till någon som ville bli vald. Tror inte det skulle fungera här. Vi är så vana med demokrati här. Vi får också gnälla, vi får tycka att allt är hur galet som helst. Fritt.
Hemma hos mig finns 3 förstagångsväljare. Frans, Disa och Bea. Ungarna är mer politiskt insatta än vad jag någonsin varit, ja, förutom i år då. Kanske är det de unga som fått mig att bli lite bättre påläst? Eller så är det åldern som gjort mig klokare bara sådär. Klart jag röstar!

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Det är klart vi måste rösta! Tyvärr är det inte självklart för alla. Som samhällskunskapslärare känner jag mig ofta frustrerad över att en del unga inte bryr sig. Inte ens jag (som är ganska engagerad) kan entusiasmera dem. Sen finns det som tur är andra, som dina "ungar", som verkligen är insatta och mycket pålästa. :)

Rasande Rose sa...

Jag tycker det bara är positivt att dom yngre enagerar sig. Fast det gjorde man kanske själv också som förstagångsväljare. Sen blir man kanske avtrubbad? Jag tycker det iallafall. Politik är det som intresserar mig minst här i världen. Men jag vet vad jag tycker och den dan jag inte gör det så skjut mig. Haha
Men rösta ska man göra absolut. Då har man iallafall sagt sitt och kan inte gnälla i efterhand.

Maria Y sa...

Båda mina ungars skolor har verkligen lyckats få dem intresserade av valet, politik o demokrati denna gång. Men de är ju alldeles för unga för att få rösta på riktigt ännu. I stället kontrollerade de att även husets 50-åriga soffligare kom i väg till vallokalen, trots att det innebar att lämna hemmet på en söndag!

En politiskt aktiv vän berättade att hon träffat unga vuxna som trodde de redan röstat för att det gjort det på Facebook! Då blir man lite mörkrädd.

my sa...

Gunilla:
Mmm, tyvärr så tror jag att det är många som inte bryr sig... både unga och gamla. Fast något av det entusiastiska lärare säger brukar fastna! Faktiskt.
Rasande Rose:
Jag blir faktiskt mindre och mindre avtrubbad. Jag är mer nyfiken nu än när jag var 18.
Maria Y:
:) Bra att de unga fick iväg faderskapet!

Gunilla sa...

Hoppas du har rätt My - jag hade en het diskussionslektion idag och jag tror att eleverna var lite mer demokratiskt insatta när de gick därifrån. :)

Aleisa Ribalta sa...

Livet är finare med färger och mönster och också med olika människor, hur kunde de nå riksdagen?

my sa...

Aleisa:
Just precis! Hur tråkigt skulle det inte bli om alla tyckte och gjorde lika? Tyvärr får de som röstat fram SD (nazisterna) också tycka som de vill. Förmodligen har de som röstat inte läst det suspekta partiprogrammet. Jag har otroligt mycket fördomar mot detta parti. Fast det får nog bli ett annat blogginlägg.

Beatrix Vnunk sa...

Häng på!
http://retronyttgods.blogspot.com/2010/11/jag-ocksa.html