fredag, april 29

just idag är jag bäst!

Tissel och tassel, studentskivor och betygshets. Många är de som kommer på att de kanske borde gjort lite fler knop under det gågna året.
- Kan jag typ göra nå´t för att höja betyget nu?
(frågan ställd efter mer än 50% frånvaro och en fet IG-varning)
- Du My, imorgon va, så är de ju typ expoklassens skiva... åh, på fredag har vi ju dig hela dagen å då kommer vi inte är det okey eller?
Fröken My:
Ni är över 18 eller hur? Ni vet vad ni måste bli klara med. Det är elevutställningar nästa vecka och jag kommer såklart att sätta frånvaro på er... up to you, det är ert val. Tycker ni att ni har tid och råd kan jag inte göra mer än att säga.. fan vad dumma ni är!
Trodde de på rikt att jag skulle göra vågen och säga: Helt okey för mig, ni får MVG direkt?
I dag var 4 stycken på plats när lektionerna startade, sen droppade de in i olika skick under dagen. Jag valde att inte kommentera, vill man inte så kan inte jag tvinga någon, gymnasiet är frivilligt. Hm, ja, och engagemang, fina inlämningsuppgifter och flit belönas liksom på något vis i slutänden. Betyg kan man icke tjata sig till.
I sluttampen på lektionen (5 timmar) sa en elev plötsligt
- My, du är den enda läraren vi tycker om.
- Äh, det tror jag väl ändå inte, men jag rodnar lite klädsamt. Tack ändå. Varför då då?
- Jo, du liksom inte uppfostrar oss fast du gör det.
Just i dag är jag jäkligt bra :).

5 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

Du är bäst!

michanek sa...

Learning by doing, så enkelt egentligen. Varför fortsätter vuxna tjata och curla? Ha en jätteskön sistaapril. Jag ska gå på stadsteatern med Anna-Sara och kolla pjäs av Kristina Lugn. Sen avlöser kalasen varandra hela helgen, den som ändå bara fick ta det lugnt... Kram

Gunilla sa...

Sug åt dig - det är ju inte så ofta vi får den typen av respons!
Ler igenkännande till resten av det du skriver.

my sa...

Tydligen glimrar jag mellan varven ;).

Gunilla sa...

Det är jag säker på att du gör - eleverna glömmer bara att säga det till dig! De tar dig antagligen för given!