torsdag, februari 18

vita skor

Jag vet inte riktigt vad det är med vita skor som får mig att ogilla dem? Kanske de vita pumpsen på 80-talet som alltid såg så förbaskat billiga och skabbiga ut. Skabbiga blev de ju på en enda kväll på disco. Jag har aldrig ägt ett par vita pumps. Jag tyckte de var hemska redan då. Fast jag hade såklart skyhöga pumps i alla miljarders andra färger. Såklart. Det var ju 80-tal!
Jaha, och varför kom jag på det här då? Jo, det verkar vara högsta mode med vita vinterstövlar. Nu pratar jag alltså höga klackar och knähöga skaft, inte eskimåboots (som kan passera med tvekan). Unga tjejer och äldre kvinnor kliver omkring i vit snö med vita stövlar och svarta plastskimrande leggings. Ni ser ju hur ålderdomlig jag börjar bli. Jag hatar att frysa och med stigande ålder skiter jag fullständigt i om jag inte ser riktigt klok ut, bara jag slipper frysa. Ändå ingen som känner igen mig under mössan liksom. Det ser liksom så fruktansvärt kallt och fattigt ut. Stövlarna är säkert dyra, men ser fattiga ut eftersom vitt blir så skabbigt. Sen är jag nog programmerad att tycka att vitt hör sommaren till.
Jag vet, helt meningslöst att tänka så här, men jag kan inte låta bli. Varför vitt mitt i vintern i detta land? Har vi inte haft vitt så det räcker nu?
Jag längtar till våren. Då ska jag sätta på mig mina vita adidasskor. Undrar varför de passerar mitt ogillande av vita skor?

4 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

oj nej! vita skor har de bara på santeria ceremoni på Kuba! du vet såna med trummor och cigarr i munen och så få man få kontakt med döda och onda andarna.

my sa...

Ja, du ser, kanske har jag varit kuban i ett tidigare liv :)?

Aleisa Ribalta sa...

hihi, det kan jag tänka mig!

Maria Y sa...

Men vitt är det nya svarta ju. I a f om man går i åk 6 o är fjortiswannabee. Vit jacka, vita stövlar, vita adidas tröjor, hur fiffigt som helst på en i övrigt häst- o stall orienterad tjej.