tisdag, februari 5

fettisdagen


För en herrans massa år sedan var Michanek och Ditte nyinflyttade på Söder. Stockholmsbor. Vädret var vackert, och söders höjder med sina kulturhus var nya bekantskaper. Jag våldgästade varenda helg.
Historien jag vill berätta är alldeles sann.
Vi var ute i det vackra, men kalla, tidiga vårvädret. Vi promenerade och drömde om lottovinster. ( Fast vi bara hade spelat en enda gång ). Efter promenaden var vi naturligtvis värda en fika på Billströms.
- En choklad med vispgrädde och så en semla tack.
- Jag tar lika.
- Jag med.
Tre entusiastiska promenerare vid bordet. Michanek och jag mumsar glatt. Då frågar Ditte:
- Vill nå´n ha lite grädde?
- Ja gärna! Gillar du inte grädde?
- Nä, egentligen gillar jag inte grädde nå´t vidare.
- Nähe.
M och jag sträcker girigt fram våra kakfat.
Sedan mumsar trojkan vidare under muntert samspråk.
- Vill nå´n ha lite mandelmassa?
- Ja gärna! Gillar du inte mandelmassa?
- Nä, egentligen gillar jag inte mandelmassa nå´t vidare.
- Nähä.
M och jag sträcker ånyo fram faten.
Vi mumsar en stund till, sen frågar Ditte:
- Vill nå´n ha min bulle?
- ???
- Allvarligt talat Ditte, gillar du inte semla?
- Nä, egentligen tror jag bara gillar det där vita uppe på toppen.

4 kommentarer:

michanek sa...

Ha ha, du borde få pris för ditt goda minne. Sådana där som Ditte borde man gå ut och fika med lite oftare, i semmeltid :)

TORGNYSDOTTER sa...

hahaha, jag vill också hänga med och fika! Människor som inte känner sig själva är faktiskt riktigt, ofrivilligt, kul!

Sophie Sölveborn sa...

HC äter bara semla utan mandelmassa och grädde. när hon var liten skulle hon alltid bara ha honung emellan. Då försvinner ju liksom hela nöjet tycker jag, men om man bara ser till konceptet - bulle på tisdag - så känns det ju iofs glatt nog. Själv skulle jag kunna tänka mig tisdagsbulle året om.
Eller kakor - med brunt... och gult!! ;)

my sa...

Ha-ha-ha!
Just ja, kakor med brunt och gult. Var det schackrutor?