lördag, februari 23

hej å´ hejdå nostalgi


Nu har jag slängt, rensat och sorterat. Fina lådor är inköpta från IKEA. Lådorna är nu märkta, katalogiserade och staplade. Sååå snyggt! Mycket är bortburet till container. Slängt och saknat av ingen.
En massa saker som egentligen är för skojiga, knasiga eller helt enkelt för fina för att slänga, har jag helt sonika börjat auktionera bort.
Mitt stökiga förråd börjar ge avkastning!
Fyra svarta Myranstolar är inköpta (på auktion) till köket. De gamla (som jag fick kriga en aning för att bli av med) är sålda. Summa kardemumma är att de nya stolarna kostar 500:-!
Fan, jag ska bli lite mer om mig och kring mig. Det här är ju riktigt kul.
Baktråg: (ärvt, har alltid funnits i ett källarförråd nära mig) 260:-
Konstig karvad pall: (arvegods) 330:-
Andra konstiga pinaler, som linskäcklare, kurbitsmålad svepask, kast för typer, sockertoppshackare, mangelträn och (tur att pappa inte har någon dator) träbesmän eller vad det heter. Allt är utlagt på Tradera.

Åh, det är fasiken inte klokt vad folk behöver mitt gamla källarbråte!

Ps. Till och med hamsterburen verkar bli såld till fantasipris.

6 kommentarer:

michanek sa...

Tycker du kunde ha auktion IRL på gården, om inte annat så för att sätta sprätt på gamla tanten.
Linsläckare och svepask? Och resten av namnen som jag inte kan hålla i minnet till kommentarsrutan... vad har man använt sånt till?

my sa...

Linskäcklare... man slog linet på en vass mojäng för att komma åt linfibrera som finns inuti strået. Typ som att tröska. Svepaskar är väl ett ord för askar i ett enda stycke näver, rundsvepta så de blir en liten oval "ask". Tror man kunde lägga både mat och prylar i dem. Bra å ha 2008 eller hur? Fast jag tycker att det är bra att någon vet vad det är och vill ha det.

Colette van Luik sa...

Duktiga du!
Visst är det en sanslöst befriande känsla att göra sig av med gammalt "skräp", man andas liksom lättare och sinnet bli fritt när man har mindre prylar. Förr var jag något av en hamster, nu rensar jag allt hela tiden. Har en våt dröm om att inte äga något till slut förutom lite kläder och några skor...

TORGNYSDOTTER sa...

jag brukar med jämna mellanrum göra mig av med människor i min näromgivning. Inte på ett lönnmördande sätt, utan bara helt enkelt rensa ut ibland. Man går ofta och drar på gamla skräpmänniskor också har jag märkt. Sånna som fyllde en funktion förr, men nu bara är energifällor...
Men det kanske bara är jag...eeh...?

my sa...

A: Jag håller med dig... hamstern i mig har dött. Det vore rätt skönt att bara hålla reda på lite kläder. Och möjligen en säng.
TD: Oj, det gäller att sköta sina kort rätt och inte hamna i din källare.

TORGNYSDOTTER sa...

*sss* det göru ju uppenbart inte. Men erkänn att man går och drar på folk som upphört fylla sin funktion!? Vissa människor passar vissa tider i livet. Man kanske pluggad samtidigt, fick barn samtidigt et cetera. Och det var det enda man hade gemensamt ändå går man och drar på dem i flera år efter att det som höll samman försvunnit.
Jag pratar om vissa människor, inte alla. Speciellt inte du.