lördag, februari 9

hej matematik!*

Det är inte precis vardagsmat att saker och ting i min ägo stegras i värde. (Ska möjligen vara lånen då.)
Men, mina högskolepoäng har ökat i värde. De ni! Alla 10 poängare har huxflux blivit 15 högskolepoängare. Jag tar fram räknedosan och gläds över att de ynka 60 blivit 90. Fast samma ändå. På nå´t vis. EU-reglementen som inte ens den nyinsatta studierektorn på Universitetet kunde reda ut på vettigt vis.

Jag har tydligen börjat på Stockholms Universitet, fakulteten för naturvetenskap (öh?). Rätt brydd att det är dit en grafiskformlärarfröken ska höra. Förra våren var jag inskriven på Lärarhögskolan, institutionen för samhälle, kultur och lärande.
Same, same but different. Tydligen.
Nåja... c-uppsatsen har jag ändå kvar att skriva.

*Hej matematik!, var en bok jag hade i mellanstadiet. Mängdlära och element, täljare och nämnare. Och jag erkänner att jag inte har några direkt större kunskaper idag, än jag hade när jag var 12. Hemskt trist med matte. Jag frågar min kollega "den levande grekiska miniräknaren" på jobbet. Hemma frågar jag Frans (som av outgrundlig anledning älskar alla naturämnen) om jag har matematiska spörsmål.

1 kommentar:

Stefan Gadnell sa...

Jag tror det kallas för inflation. Tydligen är det så att man inte behöver kunna lika mycket som förr, för att kallas kunnig i ett ämne.