måndag, oktober 5

tidig morgon på akuten

I natt har jag varit på akuten. Eller snarare tidigt i morse var jag där och trängdes med en överförfriskad man i 60-årsåldern, en familj från långt-bort-i-stan med en bebis (de hade hamnat fel och skulle till barnakuten), en dam i rullstol som skrek oavbrutet, en kvinna i min egen ålder som var lika tyst som jag samt en aspackad brud som hade varit ute och slagits (såg det ut som). Efter bara en liten stund fick jag, modell fällkniv, komma in. Rätt snabbt konstaterade de att jag nog hade ett njurstensanfall. Jag fick en kramplösande spruta, värkpiller, en drickalista och tid för kontraströntgen nästa vecka. Kanske kan de spränga bort dem, eller så kommer de ut naturligt. Se där ja, bättre att få eländet nu än när man är på semester i alla fall. Jag mår rätt bra, fast jag var sjukt trött i morse. De ringde 2 gånger från jobbet och undrade vad jag hade tänkt att göra med eleverna i ettan. Tror inte de fick något vettigt svar. Min grekiska arbetskamrat ringde på eftermiddagen och sa att jag skulle dricka öl. I Grekland gör man det om man får njursten. Alkohol känns främmande för mig just nu om jag ska vara ärlig.

4 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Men kära hjärtat!
Allt med just njurar gör ju så satans ont.
Slå mig en signal i morgon om du orkar...

Greker, haha, de vet sina grejer!

my sa...

Greken frågade faktiskt idag om jag hade sett till att dricka en massa öl. Tydligen ansågs det ge kristallerna en extra knuff!

michanek sa...

Men aj. Drick för bövelen, passa på när det ordingeras. Bättre packad än stenad.

my sa...

Cicci: Ha-ha att du kom på det... hellre packad än... eller det är väl klart att du gjorde... kom på...jag skrattar högt!