söndag, augusti 22

uppskruvad

I dag är jag trött. Jag var på fest i Stockholm igår. Jag tänkte åka hem tidigt, men så blev det mitt i desserten, det var skitkul att träffa alla och ja, så gick sista tåget... jag sov över. Grejen var att jag ställde klockan på väckning och i samma ögonblick jag gjorde det började mobilen pipa och varna för låg batterinivå (03.48). Alltså kunde jag inte somna. Tänk om mobilen inte ringde! (och vad hade det gjort?) Jag måste hem tidigt för att försöka styra upp första skoldagen med alla miljarders nya elever på måndag. Måste. Klockan 8.06 är jag hemma i Uppsala. Sjukt trött, men ändå uppe i någon slags högvarv. Som en plåtleksak med en vingmutter i ryggen far jag omkring och duttar stelbent omkring lite här och var, lägger i travar, flyttar omkring, läser tidningen, badar, tömmer kattlådan, kokar te, tittar på tyghögarna, måste börja skriva till antologiboken... och ingenting blir gjort i alla fall.
Egentligen spelar det ju ingen roll om jag har förberett allt minutiöst. Som vanligt får jag liksom vara cirkusartist med jonglering som vapen de första dagarna. Det vet jag ju. Så nu tar jag en dubbeltreo, går och lägger mig för här blir liksom inget gjort i alla fall.

6 kommentarer:

madebyhanna.se sa...

Förstår vad du menar med att få inget gjort fast man har "häcken full". Hoppas treon hjälper och att du får njuta av god sömn.
Som lärare har man några ess i kortärmen, så det grejar sig nästan alltid, eller hur ;)

Gunilla sa...

Lugn - det har ju gått bra alla år hittills så det kommer det att göra i år också. Så började jag känna när jag fyllt femtio... ;)
Jag ska ta emot en ny HP-etta imorgon - det ska bli kul!

my sa...

:) Klart det kommer fungera, det gör det alltid. Borde verkligen ha stenkoll efter 22 år... fast det är lika spännande, läskigt, roligt och stressigt vareviga år i alla fall. Hoppas era respektive skolstarter blir bra starter!

Anonym sa...

Underbart att du är tillbaka och skriver här i din blogg! Jag har saknat dig så! Gunny i Örebro.

Aleisa Ribalta sa...

Att festa och missa tàget!, det vra ju lánge lánge sedan, Mysan, fàr vál gratulera dig for en sádant lyxig liv! hehehehe! Lycka till pá skolstart, du klarar detta och mera, mera mer!

my sa...

Gunny:
Oj, tack! Vi får väl se om det jag skriver är värt att läsa :).
Aleisa:
Hm, fast jag drack bara Ramlösa efter kl 24.00. Sen tog det typ till i dag att vara tillbaka i normalt tillståd. Skolstarten ja. Det blir nog ett alldeles eget inlägg om den.