onsdag, mars 26

brunabönor

En förvirrad äldre dam stod i gången på ICA, hon stod i den gången där det finns gula ärtor, gryn och mjöl och sånt.
Hon muttrade och höll sig i rullatorn, samtidigt som hon tittade i ett fyrkantigt förstoringsglas på hyllraderna.
Hjälpsamma Svensson (jag) skred naturligtvis in till damens räddning (ha!). Jag frågade om jag kunde hjälpa till på något vis. Oj, det skulle jag inte gjort. Visade det sig.
- Jag ska ha bruna bönor!
Jag tittade i hyllorna och pekade på brunabönorpaketet.
- Här, varsågod.
- Gå gren, vadå gå gren? Det här ser inte ut som bruna bönor! Gå gren... #mutter#
- Hm, men det är bruna bönor. Det är bara en ny förpackning.
- Gå gren, gå gren, vafölla påfund ä nu dä? #hytter med näven som håller i förstoringsglaset#, jag ska säga fröken att på min tid kokte vi bönor med fläsket å då var det en annan förpackning.

Nu passade jag på att smita min väg eftersom min telefon så påpassligt ringde. Kände mig nästan lite rädd för den nu mycket ilskna tanten.
Ickehjälp är vad gamlingar i butik mår bäst av. Tror jag.
GoGreen är säkert jättebra. Men, man ska inte försöka sig på konsten att uttala det på engelska för tanter med rullator, förstoringsglas och ett stycke fläsk i korgen.

Inga kommentarer: