onsdag, mars 12

verkligt fula skor


- Ja, hallå, det är My.
- Hej, det här är sjukgymnasten. Hur är det? 
- Som vanligt.
- Jag har hört att man kan testa masaiskor för din typ av problem. Sök på Eniro. Sen kan du höra av dig om det funkar eller inte. Ja hej då. Tänk positiva tankar om fötterna.

Masaiskor? Att Masaier är ett stolt folk i östra Afrika, det visste jag, men vem visste att de klev omkring i specialgjorda skor? Jag blir gärna en masaiwarior. Men, detta påfund med skorna... nä, det vete tusan. Skorna ska, enligt försäljarna, bygga på att gå barfota! Hur då? Har man skor på sig är man inte barfota. Masaierna har traditionellt gått barfota. Därför kallas skorna även MBT-skor - Masai Barefoot Technology.
Tycker mig ana en viss likhet med andra fula skor från sent 70-tal, fast då hette de KNULP och var utformade efter indianfötter.
Lika fula. Lika dyra.
Jag tycker att 2.900:- är på tok för mycket att betala för att vara på jobbet.

8 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Fast de är sjukt bra! Fungerar även som god träning för bålstabilitet. Men ok, jag är inte heller villig att pröjsa en semesterresa för ett par fula pjuck. Inte ens ett par snygga om jag ska vara helt sann! Ses snart:-)

Rasande Rose sa...

Jag har provat dom. Inte handlat utan jag och mina kära mor hade skrattfest i affären en gång.
Dom är säkert jättebra, det kändes lite som man rullade fram, men så otroligt fula.:)

Anonym sa...

Wow! Ser ut som nåt man blir sjösjuk av. Måste provas...
/surfare

my sa...

T & RR: De är säkert jättebra, men varför är allt som är bra fult? Tanten i mig säger: Ahmen det spelar väl ingen roll, bara de fungerar. Men den andra delen skriker: Va? På mig? Så fula! Vad ska man ha för byxor då?
Och just precis... när var jag på en semesterresa sist?

Surfare: Skriv och tala om ifall de är värda priset.

Colette van Luik sa...

Jag har faktiskt också från säker källa hört att de fungerar jättebra för både dåliga ryggar och fötter. Och ökar bålstabiliteten... Man fan vad fula de är. Och dyra.

Kenneth Grönwall sa...

Att vara lite rund under fötterna fick ju en helt annan innebörd och 2 900 SEK är ju i och för sig några krogrundor.

my sa...

Ha-ha... alltså borde det gå lika bra med en flaska vin?

Anonym sa...

Man köper inte skon för att se cool eller vacker ut utan de är bra motionsskor!
Finns och många varianter och utförande absolut ingen har märkt skillnaden när jag haft på mina.
Jag tycker skon är otroligt skön och blev för mig en räddning då jag provat ett flertal inlägg och skor men dessa MBT-skor är helt outstanding.
Är steloperad nervskadad nacke fick otroligt svår värk förut när jag gick i “vanliga gympaskor” så de är en otrolig lättnad att kunna gå igen! Med sol i sinnet http://www.ammie035.st