onsdag, juli 15

man kan ändra sig

Vem hade kunnat ana att den bleka, fräkniga och krullhåriga ungen som var jag, skulle börja gilla att vara utomhus som vuxen? Som barn tyckte jag bara att alla tjatade om att jag skulle gå ut. Jag gillade att ligga i sängen och läsa. Eller så ritade jag. Jag fick lappsjuka när vi var i sommarhuset. Svettigt och varmt. Ville bara hem till stan hela tiden. Vara ute och intressera mig för fröer i snörräta rader förstod jag verkligen inte tjusningen med. Hos farmor var det i och för sig kul, massor av kusiner, kossor, höskullar, höns, goda krusbär och en jättehäst som hette Ulla-Bella. Tydligen så har det hänt något i min kropp, eh, eller i mitt huvud kanske.
Nästa sommar ska jag ha ett torp. Mindre stuga eller billigt kråkslott går också fint. Jag gillar verkligen att rensa ogräs och kratta grusgångar. Konstigt. Fast det måste finnas vatten och el. Vita skira gardiner som rör sig i vinden, mårbackapelargoner på glasverandan, fina trasmattor på skurgolven...

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kråkslott och torp är fina saker!
Jag kommer gärna och hjälper med rabbatterna,finner det väldigt lugnande. Speciellet om man är arg innan, härligt satt få rycka upp fula saker ur jorden då...
=)

(snacka om att bjuda in sig själv till dig...)

knas sa...

jag rekommenderar koloni! Ofta finns de på cykelavstånd från stan, och de flesta har el och vatten. Allting är lite i miniatyr, så man påminns om när man var barn och lekte vuxen. Mycket praktiskt.
Vår koloni ligger på åtta minuters cykelväg hemifrån och har en dygnet-runt-statoil på andra sidan vägen, samt falafelställe ett stenkast därifrån. På så sätt är vi i stan men ändå inte, eftersom det känns som på landet när man är inne på koloniområdet.

JuliaSimon sa...

Saknar dig också jättemycket. Hatar att allting blev så knäppt. Att det inte går att umgås med alla er som förut. Men frans vill inte ha kontakt med mig, tyvärr, så det blir svårt att höra av sig..

my sa...

Oj, oj... tack för alla tips!
Ester: Om, jag säger om, jag får ett sommarviste är du välkommen. Du kan få hjälpa till och rensa i betlandet :).
Knas: Det finns två fina kolonier i Uppsala (från 40-talet) ... där är det ungefär lika dyrt som att köpa en mindre stuga vid kusten dessvärre. Ja, plus att ingen som bor på kolonierna någonsin flyttar. Sen finns det typ hundra såna där odlingslotter med en ensam plaststol och hela världen in på knuten. Men jag vill inte bara odla. Jag vill ha en hängmatta också!
Julia: Livet blir ibland krångligare än man vill eller har tänkt sig. Dumt. Men, jag finns här!

li.te sa...

Åh vad det låter mysigt åh Annars kan du få köpa mitt tält! Du vet allemansrätten är bra på det sättet att man kan byta tomt varje dag:-)

my sa...

Lite: Vi hade ett tält (från Ålandstältningen)som gick sönder förra året när Frans var på Hultsfred. Tack Gud!