torsdag, juli 9

det regnar och katten vill ut.

Klorofyllstinn. Ja, det är förbaskat grönt och fint. Fast kallt. Regn är OK om man har en god bok, rödvin och en öppen eldstad inne. Jag har det första, sen skiter det sig. Nu får det väl lov att bli lite varmt igen? Jag blir milt stressad av regn som är ihållande. Då är jag ändå ledig hela sommaren. Inte konstigt om folk i husvagn, i sommarhus, på segelsemester, med trillingar eller 2-åringar... i 3 futtiga semesterveckor som mestadels består av regn, sedan skiljer sig. Eller, tas in på psyket.
Inte alls konstigt. Inte i min värld.
Hemma vaktar Frans, vi vaktar i Sollentuna. Varje sommar är vi katt- och husvakter. Alltid känns det som att ha semester. På 5-stjärnigt hotell.
Den ena katten får vara ute. Nu har han nog sprungit ut och in säkert 5 gånger (vi har varit här ungefär 3 timmar). Jag vet att det är ytterst fånigt att ge en röst till djur, men jag känner mig tvungen nu. Pussel, som han heter, tittar förargat på mig varje gång han blir insläppt.
- Hallå, ser du att det regnar eller? Det är faktiskt inte såååå kul att vara ute då!
Jag kommer på mig själv med att säga: Okey, om du går ut nu, får du faktiskt komma hem senast 21.00. Det regnar ute.
Ja. Det regnar ute. Och. Jag är trött på regn nu.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Förstår precis din känsla för regnet.
Dö tråkigt efter några dagar. Själv är jag ensam lämnad kvar för grabbkväll, jag fick den åh så arga katten kvar och regnet... Tack.

my sa...

Så länge det inte är kallt är väl regn helt okey. Men när det snålblåser och sticks i ansiktet av regnet, det är då det blir så hemskt.
Hm, fast idag är det faktiskt sol. Katten ligger och sover.

Unknown sa...

Precis, blåsten som förstör det... =)
Regnet har slutat nu, för två timmar sen. Njuter av den friska rena luften.