fredag, februari 20

sportlov

Från början måste det ju ha varit meningen att man skulle sporta, a´la Ling, eller så. Hur många sportar på sportlovet? Egentligen. När uppfann någon sportlov?
Jo, jag har åkt skridskor och i går åkte jag spark hos mamma, på vischan, där de inte saltar och sandar vägarna. Jag har testat att gå med stavar, men mina fötter gillar det inte! Ungdomarna sportar helst framför datorn, eller i solariet, badkaret eller möjligen med att ta en fika med kompisar man inte hunnit träffa på länge. 
Dock!
     Behåll sportlovet för höge farao! Trots osportande människor. Om man vill kan man kolla på hundraelva olika kanaler på sport. Skidskytte, curling, friidrott inomhus och bandy. (Vet inte om det räknas.)
    Alla som går och jobbar i skolan behöver rekreation (förmodligen alla andra också). Ja, helst hade jag rest iväg någonstans förstås. Till värmen, men, lov gör resor dyrbart... när man är lärare med barn funkar det inte att resa när det går. På loven är allt bara snordyrt. Med lärarlön och lov, funkar det dåligt att resa från kylan. 
För att summera veckan: jag tror vi är nöjda med att surfa, sy, solaria, skridskoa, spela spel, glo på TV och sova länge... ändå. 
Tack Gode Gud för loven! Amen.

2 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Mmm. Loven är det enda som får mig att längta tillbaka till tiden som lärare. Och elev.

my sa...

Mmm, jag vet... det är puckat att arbeta minst 45 timmar i veckan för att ha lov. Egentligen. Men, loven är en av orsakerna till att man pallar att vara lärare. Öh, men man kanske inte skulle vara lika slut om man arbetade på kontor, med papper, fick all övertid i pengar och 6 veckors semester? Fast jag är ju inte direkt bra på att sköta kamerala uppgifter.