tisdag, mars 10

tidstjuvarna är lösa!

Kvinnodagen i all ära, jag tycker nog ändå att alla dagar borde få vara dagar för alla. I dag har det verkligen varit min dag. Fast inte bra. Inte alls bra. Pensionärsaktigt vaknar jag strax efter klockan 04. Trött, sur och väldigt ocykelsugen. Det snöar ymnigt. Får tack och lov skjuts, blir även lovad upphämtning. På plats i skolsalen är det få elever, eftersom vägverket glömmer bort att det ibland snöar i vår del av landet. Sen är det samtalskväll i morgon, till 20.00. Ingen övertid, som vanligt heter det ”förskjuten arbetstid”, vilket i praktiken betyder att man jobbar gratis. Det finns sällan tid att gå hem eller komma sent någon annan dag. Åt lunch i en kvart. Nya lektioner, trötta elever, trött fröken. Youtube, hög musik och spel verkade stå på elevernas schema! Kollar mailen och får reda på att jag ska informera om två individuella val i morgon. Den ena kursen har jag inte ens undervisat i. Den finns inte ens i dagsläget! Kul att det är framförhållning. Skriver surt mail till rektorn. Därefter går jag till mitt fack, för att där mötas av en papperstrave från Landstinget. En stor enkätundersökning ska genomföras, och min klass har... bibbapelola... blivit utvalda att svara på en mycket omfattande enkät... ”när alla svar och alla elever gjort undersökningen ombeds du att skicka in...”
Någon som behöver lite hjälp med något kanske?

6 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Det låter ju lite som en skola som jag jobbat på faktiskt...kan det vara samma tro?

Där gick jag in till personalchefen en gång i veckan och begärde mer lön men fick nej varje gång. Det blev lite roligt till slut. Bara att få komma och vara jobbigt och störa. Efter en tid fick jag tack och lov ett för mig roligare jobb och sa helt enkelt upp mig. Då fick man genast höra att om jag slutade på grund av dålig lön så var det bara säga till så kunde detta ordnas.

TORGNYSDOTTER sa...

Oj! Det låter faktiskt som en skola jag jobbat på också. När jag ville ha samma lön som männen (i samma ålder, med lika många år och utbildning) sa personalchefen: Lilla vän...

my sa...

Oj, det är verkligen ett sammanträffande!

Udda Persson sa...

Oj! Detta är samma skola min son går på, My snälla stanna!!!!

Mama Mo sa...

får en känsla av att jag oxå känner igen den arbetsplatsen. på den tiden kallade den dåvarande rektorn mig för 'den lilla studentskan' när jag försökte förhandla å personalens vägnar om löner och arbetstider...

my sa...

När jag läser era inlägg märker jag att en del nog är bättre nu. OBS! en liten del. Gammelrektorn sa, på lönesamtal, till mig att jag hade en trevlig man, det var så jag en gång för typ 100 år sedan fick löneförhöjning. (Fast det var jag som fixat x-mannens arbete!)