lördag, augusti 22

memorylane

Ibland blir man utmanad på trevliga saker, denna gång någon form av memory. Det är Michanek som utmanat mig, jättekul för det var så länge sedan hon hördes av på sin blogg! Föremålet för det hela är barnet jag en gång var. 

My 10 år
10 saker jag gillade att göra:
1. Jag hoppade hopprep jämt, var jag än skulle. Hopp-hopp-hoppelihopp
2. Jag byggde barbiehus i ett stort skåp, det var mycket pill med att göra maträtter i trolldeg. Jag lekte liksom aldrig med dockorna, bara fixade runt omkring dem.
3. Jag gillade mat. Helst kräftor. Det var alltid kräftor och ingen tårta när jag fyllde år. Jag fick ett helt paket för mig själv på min dag.
4. Jag klippte sönder saker för att sy nya av dem. En gång gjorde jag remsandaler av min badkappa. Sulorna var i hård kartong, med frotté både invändigt och utvändigt.
5. Köpa smultronsoda från bryggbilen en gång i veckan. Man fick välja men jag tog alltid smultronsoda. Det var bara på sommaren, när vi var på landet. 
6. Ligga i sängen och läsa. Alla veckopengar gick till Lotta- eller Kittyböcker
7. Syslöjd
8. Cykla på min nya fina minicykel (DBS = dåren bakom styret)
9. Gosa med mitt marsvin som hette Låtta. Låtta levde i 12 år och bodde hos pappa när jag flyttade hemifrån. 
10. Busringa till folk med märkliga efternamn. T ex: Mikael Strid - då ringde jag och kompisarna och sjöng - Mikael strider mot draken, draken är giftig och stygg. Mikael litar på herren därför är Mikael trygg-. Mest var det roligt att gubben blev så arg tyckte vi.

10 saker som var tråkiga
1. Vara på landet och plantera frön.
2. Geografi. Blåa stenciler med landskap som man skulle måla blåa älvar och röda residensstäder och resten grönt. Varför fick man inte måla som man ville?
3. Fullgubbar, fast jag vet aldrig om jag träffade någon.
4. Välskrivningsboken. Jag fick dispens så småningom. Fröken tyckte att jag skrev så snyggt ändå. Därför hanterar jag skrivstil dåligt än idag. Något jag kan leva med.
5. Simskola, med fröknar som petade på mig med en pinne (vilken pedagogisk kunskap!)
6. Blodpudding, pölsa, fiskbullar och lappskojs (existerar den skolmaträtten idag?)
7. Träslöjd med Åke Wedin (tjock som ett svin)
8. Mardrömmar där jag ständigt drunknade.
9. Det var tråkigt att mormor bodde på Canarieöarna, dit hon emigrerade när jag var 7 år.
10. Småsyskon, som hade sönder allt från barbieskor till ekrarna på min fina cykel.

Jag skulle med glädje ta del av några andra 10-åringar... MamaMo, Knas och Lite  om ni har lust att vingla omkring lite i hjärnvindlingarna? 

3 kommentarer:

michanek sa...

Tack Yttermyrskan! Det var roligt att få lära känna dig som barn. Köpa smultronsoda av bryggeribilen en gång i veckan låter så där härligt Lindgrens romantiskt och mycket länge sen. Fan vad länge livet har pågått egentligen?!

my sa...

Jepp! Väldigt länge. Det var dessutom alltid sol på sommaren och snö på vintern. Snart uppnår man zenit.

Beatrix Vnunk sa...

Jag föreställer mig fortfarande att du köper smultronsoda. Det passar dig. Vilken otroligt sött barn jag tror du var. Kan du inte bjucka på ett foto?