fredag, maj 16

födelsedagskaka

De gånger jag bakar rimbobullar är lätt räknade. Jag brukar baka max en gång varje sommar och kanske om barnen tjatar till deras födelsedagar. Jag brukar alltid säga till barnen att äta upp allt på en gång. Bättre att veta hur färska bullar smakar än att äta frysta varje dag, typ. 
Nu fyller Frans år. Snart. 18 år (jag håller med alla som säger att det går så fort. OK?). Eftersom dagen ska bli något extra måste väl en mamma baka? Måste hon ha klänning också? Nej, det bestämmer jag att hon inte måste. Klänning alltså.
Ja, så med goda föresatser tittade jag på programmet ”Leila bakar”. Hur gör de, de där som kan? Jag gillar att laga mat, men baka har jag aldrig riktigt fått någon kläm på. Finns det bullar hemma hos oss är det oftast pappa som bakat, och tilldelat mig och min lika ickebakande syster. Nåväl, vart var jag? Jo, just ja Leila som hade fint kitschigt kök, med fina rosa maskiner och slickepott. Vaniljstänger och valnötter. Enkelt och smidigt och recepten fanns på TV4+ hemsida. 
Eftersom jag vet att det här med bakning inte är min grej, tänkte jag alltså testa att göra det Leila gjorde... chokladcheesecake. Tänkte att det var bäst att testa idag. Så jag, om det lyckas kan göra några sådana bakverk till Frans fölsis. Den står i ugnen nu. Så vi får väl se hur den artar sig. Och om det blir köpetårta eller hembakat den 2 juni.

Ps. min bakkonst är nu förevigad. Se bild


















9 kommentarer:

Rasande Rose sa...

Det där såg mer än lovligt gott ut.
/RR-som är beredd på att ta eventuella rester.

michanek sa...

Kan en sådan där hålla sig till 5 juni så tages rester tacksamt emot. (Om det blir några kvar efter RR, hon var ju trots allt först :-(
Ibland använder du så svåra ord. Vad är Rimbobullar?

my sa...

Inga rester, 6 tonåringar mumsade glatt i sig. De sa att det var gott. Hm, kanske kan jag tänka mig att baka en kaka till.

Rimbobullar kära Michanek är bullar som smakar mer som wienerbröd. Pappa har lärt mig, och det är den enda sortens bullar jag kan baka.

Rasande Rose sa...

Jag hade gladeligen delat med mig till dej Michanek, men man hade ju nästan kunnat räkna ut när det va 6 tonåringar som gick loss på den att där inte skulle bli något kvar:(
Rimbobullar=skitgott. Min bror o hans kompis skulle baka det en gång. Det gick inte så bra kan man säga. Dom användes sedan i militärövning nere på Rinkaby-fältet istället för lösa skott i kanonerna;)

my sa...

Är det sant? Trodde bara det var i serietidningar bullar kunde bli dödliga kastvapen ;-)

Hexa sa...

Får ta tillbaka det jag sa om att jag avskyr bullar. Hade totalt glömt rimbovarianten. Slinker ner även utan champagne!

my sa...

Ja, fast med champagne till måtte de väl vara ännu bättre? Hittade din sida om bullbakande som glasyr på moset :-).

Hexa sa...

Ja,det har Du nog rätt i!Låt oss testa. På ett villkor dock: Du bakar,jag köper skumpan.Rosa?

my sa...

Deal!