lördag, maj 3

direktreklam


Adresserad, riktad-till-mig-reklam. Ett fyrfärgstryckt kuvert med samtliga mina namn. I kuvertet ligger ännu fler fyrfärgstryckta, hopvikta papper. Några har klisterbaksidor och perforeringar. Självklart finns ett personligt brev med blå understrykningar och underskrift av någon VD för något kosmetik-, kläd-, bokklubbs- eller loserlånsbanksföretag. "Kära My, Eva, Marie Yttermyr... du är en av våra...". Känns fantastiskt. Inte ett dugg förtroendeingivande, vilket nog dock är tanken.
Tja, eller så kan man bli postkodsmiljonär. Men vem har hört talas om några andra än glesbygdsbor, som vinner stora slantar? Jag bara undrar.
Ofta är jag en av företagens bästa kunder. Säger de alltså. Sist jag klippte och klistrade var säkert för 8 år sedan. Minst. Jag vill minnas att jag köpte solskyddsprodukter som jag fått tips om.
Om man nu vill prata i termer som trovärdighet för produkter eller företag... är man ungefär lika rätt ute som företaget Provoice. I mitt fall kan det liknas med att kasta pärlor för svin.
Fast det måste ju funka. På ett eller annat vis måste det väl tyvärr göra det?

Någon som vet hur man slipper vara med på listorna hos bland annat Svensk direktreklam?


3 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Ingen aning tyvärr. Det är i sanning helt vansinnigt. Så fruktansvärt onödigt och omodernt. Företag som sysslar med onödig pappersåtgång borde stigmatiseras på något vis...
*sur*

Anonym sa...

Jag tänkte säga NIX-registret, men kom på att det bara gäller telefon. Dock har jag haft god framgång med skylten "Ingen reklam" på dörren. Men det fungerar inte på direktadresserad reklam, dvs när du haft någon relation med den som sänder reklamen, varit kund e dyl. Då är man rökt.
Hälsningar
Christer

my sa...

Tack för uppmuntran :-)
Som du säger Torgnysdotter - så fruktansvärt omodärnt och omiljömässigt tänkt.
C: Moment 22 alltså?