onsdag, maj 21

Så e´re´!

Det absolut mest trista med att vara lärare är att sätta betyg. Det absolut tristaste med maj är att det är så in i helvete mycket. Ja, å sen ska man helst vara glad för att det är sommar mitt uppe i projektarbeten, kommentarer, IG-prövningar, indragna studiebidrag, kursmål, betygskriterier... och betygsättning. De flesta elever kommer på, med dryg 2 veckor kvar, att de nog borde göra allt de inte gjort på 3 år. 
Den här tiden på året har jag noll förståelse för mitt yrkesval.
Men. Sen kommer det fina i kråksången. Sommarlov. 
Och då vet jag alltid precis varför jag gjorde mitt yrkesval. Så e´re´!
Snart tjänar jag pengar fast jag är ledig. 



10 kommentarer:

egoistiska egon sa...

jag har alltid funderat kring det där. har lärarna lika långt sommarlov som eleverna? med fullt betalt? hur fungerar det med semesterersättning?

my sa...

Info till dig Egon:
Lärare har 45-timmarsvecka, om man arbetar du heltid. 35 timmar måste man vara på skolan. Alla jippon, föräldrasamtal och ev. kvälls/helgjobb ingår i tjänsten. Ingen övertid utgår.
Jo, man får fullt betalt, eftersom det är inarbetad tid.
5 veckor är semester, resten ferie.
Eleverna brukar ha 10 veckor sommarlov, lärarna har 8 veckor.
Sugen på att börja?

Colette van Luik sa...

När jag var tonåring och villrådigt funderade över vad jag skulle bli när jag blev stor velade jag mellan lärare och journalist. Mor var lärare och det verkade trevligt med elevkontakterna och att få lära ut Viktiga Saker. Ibland. Å andra sidan var det hemskt när eleverna eller deras föräldrar ringde hem till oss var och varannan kväll om allehanda problem. Och så fick mor hjälpa till med stödundervisning, fara på kvartssamtal och diverse utflykter och annat... Och hela helgerna gick åt till att rätta prov. Särskilt centralproven gjorde att jag knappt såg röken av henne. Det fick mig att inse att det nog var för mycket jobb och för lite utdelning.
Journalist är väl ok.
Men egentligen var det ju veterinär jag hade velat bli. Men mina betyg i naturkunskap räckte inte till...

TORGNYSDOTTER sa...

åtta år sedan jag jobbade som utbildare. Blir fortfarande matt och illamående när jag tänker på det. Har aldrig jobbat så mycket i hela mitt liv. Och när det blev lov kraschade jag alltid direkt och hämtade mig lagom till terminsstarten. Och man kunde bara ta semester när det var som dyrast att resa någonstans och man var tvungen att trängas med kreti och pleti i juli, december och februari. Urk.

Man fick mycket tillbaka av eleverna men vete fan om det var värt det med facit i hand.

michanek sa...

Med facit i hand var ordet!
Näää, det verkar inte värt att vara lärare. Det är nog ett yrke som var bättre förr. Alldeles på riktigt.

my sa...

På 60-talet hade lärare och riksdagsledamoter samma lön. Tror de pipit om med sisådär 20.000:- i månaden.
Lite skojig reflektion jag gjorde... 3 skribenter/journalister... och alla är uppväxta med lärarföräldrar!
Jag kan således luta mig bakåt och lugnt invänta barnens journalistiska karriärer :-)

Colette van Luik sa...

My - uj, jag vet inte om du alltför glatt ska invänta dina barns yrkesval som journalister. Gud bevare... Precis som lärare var det nog bättre att vara journalist förr i världen. Numera är det mest hets mot klockan, multikompetens som kräver att du har fyra händer som jobbar samtidigt, och ytligt rapporterande från nyhetsfabriken som gäller.
Kan de inte bli något nyttigt och kul istället? Som konstnärer eller veterinärer eller alternativläkare?

my sa...

Som att vara lärare alltså. Multi, multi. Trolla med de knän man redan går på.
Fast jag tror att man får bättre lön som journalist.
(nä, jag vet, pengar är inte allt - men betyder allt när man inga har.)
Barnens yrkesval visar sig tids nog. Jag tror inte att de blir lärare i alla fall!

Anonym sa...

Det blir mycket på min front också i maj, när alla lärare kommer på att Kalle, Pelle och Stina kan vi ju inte sätta nåt betyg på för de har visst inte varit här, och vad ska vi göra av dem till hösten, de behöver nog en utredning, helst innan terminen är slut....

my sa...

Hm... lärarna borde väl haft koll tidigare under året/en? Klassföreståndaren är skyldig att hålla koll på klassens närvaro... när det börjar bli uppemot 20% ogiltig frånvaro går larmet.