fredag, december 10

facit tack!

Alla i Sverige har gått i skolan. Alla har bra och dåliga erfarenheter av sin skolgång. Alla får alltså ha en åsikt om skolan. Hur den ska vara. Hur jag ska vara. Mitt yrke. Lärarens. Ponera att jag skulle tycka så himla mycket om kvantfysikernas jobb, hjärnkirurgernas eller brevbärarnas. Vilket liv det skulle bli. Om mig får alla tycka eller inte tycka.
Inga barn har blivit födda med bruksanvisning. Inga ungdomar har ett facit.
Jag har inget facit.
Som pedagog, och här upprepar jag mig säkert eftersom jag med största sannolikhet skrivit om det här förut, har jag inte några som helst rättigheter. Jag har däremot en hiskelig massa skyldigheter. I dagens skola är inte närvaro ett obligatorium (jo, det är sant!). Som lärare förväntas du ta samma jäkla genomgång vareviga gång en elev bevärdigar infinna sig. Jag får inte sätta IG på en elev som inte varit på mina lektioner mer än 2 gånger på en termin om jag inte först fått elevens underskrift. Hur? De är inte där ju!!!
Jag gillar mitt jobb. Jag älskar att undervisa. Jag brinner för mina ämnen. Men just nu är lärarjobbet mer av allmänkaraktär. Kurator, specialpedagog, utformare av nya gymnasieskolan, syrra, fröken, kontorist, vaktmästare, sakletare, busskortsfixare och stuudievägledare. Kan skolan hajja att jag är bra på att undervisa!!! Jag är ingen vidare psykolog, även om jag är medmänniska. Pappersjox a´la sekreterare är inte min grej. Alls. Jag är sjukt dålig på att veta allt.
Jag är bra på bildämnen. Okey? (plliisss)
Trött intill medvetslöshet. Behöver en julklapp.
Min önskelista toppas av:
Ett facit.
Tack!
Sen är jag nöjd.

Ps. Jag vill inte höra #och vad gör skolan#... jag är människa inte allvetare. Dessutom kanske jag borde byta jobb. Jag orkar inte mer nu.

7 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Ja, fy fan. Den skola vi håller på att vaska fram passar nog administratörer bättre...

Hoppa av och gör något underbart istället!

my sa...

Vad kul är du tillbaka! Och ja, ska något annat göras är det nog läge nu.

michanek sa...

Skitbra text, skicka in den till debattsidan. Eller åtminstone insändarsidorna i Sveriges största tidningar. Och orka byta jobb!
En vilsam jul önskas, åker till Thailand på onsdag. Vi får ses snart! Puss

Anonym sa...

"Dessutom kanske jag borde byta jobb. Jag orkar inte mer nu."

Våga inte ens fundera på att byta jobb! Du är en alldeles för bra lärare för att få sluta undervisa! Jag tror om att det fanns något "facit" så skulle du och många andra lärare på GUC redan haft det.
Kämpa på, det är snart jul!

// Elev på GUC

my sa...

michanek:
:) nä, det blir nog inga debattsidor, fast jag känner mig glad för att en skribent säger att texten är bra. Ha det fantastiskt skönt på semmen. God jul vännen!
Elev:
Oj, hoppsan! Tack ska du ha, det värmer... och ja, det är snart jullov. Kämpa på du med, bara en vecka kvar nu. God Jul!

Gunilla sa...

Börjar tro att jag jobbar på en riktigt bra skola trots allt för jag känner inte riktigt igen mig. Hos oss är det läraren som har den fulla makten att sätta betyg vilket jag tycker är en självklarhet. Visserligen diskuterar vi styrdokumenten väldigt mycket men några strikta direktiv från skolledningen har vi inte. En elev som bara varit närvarande ett fåtal gånger får troligen inget betyg alls hos oss eftersom det inte ens finns något betygsunderlag. Njut av kommentaren från dig elev - den stämmer säkert!

madebyhanna.se sa...

Instämmer! Skönt att höra någon som säger (skriver) det högt och därför ger mig möjligheten att känna igen mig. Det är tungt nu i betygstider, men som sagt, snart är det jul ;)