lördag, juli 19

kan nå´n förklara

Mamma sa att jag kunde sätta vattenglaset på nattduksbordet.
Vad är det egentligen. Nattduksbord. Sen läste jag vidare i min deckare, och då sa de i boken att de hade "mobilen inom räckhåll på nattygsbordet". Nattygsbord. Är det samma sak typ? Heter det där lilla bordet/hurtsen/pallen som en del har i likadana uppsättningar på var sida om sängen det ena eller det andra? Och, varför heter det så? Är det ett bord att lägga snoriga tygnäsdukar på, eller är det måhända en virkad eller knypplad spetsduk som ska pryda bredvid sängen. Jag hajjar ingenting, men blir alltid så nyfiken när ord som folk svänger sig med inte har någon vettig förklaring.

4 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

nattyget var det långa tygstycke man draperade bordet bredvid sängen för att dölja pottan som stod där. Uttalet "duk" har tillkommit eftersom duk bättre visualiserar vad det är i modern tid. När pottan försvann behövde inte tygstycket vara långt längre och blev mer en virkad liten duk. Men jag tror att den korrekta stavningen fortfarande är nattygsbord. Så har iaf jag alltid stavat det...
Räcker det som förklaring?

my sa...

Tack!!! Som vanligt en klippa i de flesta sammanhang. Örtsalt borträknat (fast kreativt).

Colette van Luik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Colette van Luik sa...

Enligt Nationalencyklopedin:

Nattduksbord, ursprungligen ett bord täckt av nattduk, dvs. ett eller flera lager av dyrbara dukar, på vilka förnäma damer lade sina toalettsaker.

Mer läsning:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=404838&viewAll=true