onsdag, april 29

uppis en ”vanlig” torsdag

En trevlig fördel med att bo i Uppsala är att man, i alla fall som gymnasielärare, får en extra ledig dag. I Uppsala heter det inte att man firar ”valborg”. , här heter det ”sista april”. Champagnefrukost, forsränning, champagnegalopp, sillunch, mösspåtagning... ja, och om man orkar även kvällsnöje. Kvällen består väl av majkasar och vinter som rasat, samt gammalt hederligt disco. Man kan också lyssna på studentkörsång vid Slottet och Gunillaklockan. Mer vintern rasat ut bland våra fjällar... 
     De som inte är studenter, och inte fyllt 18, får nöja sig med Skoogs tivoli. (Shit vad packad jag varit på sista april på det tivolit!)
    Det är liksom ingen idé att hålla skolan öppen en dag som den i morgon. Även om skolan gjort tappra försök att inte gynna tokerier. So sorry, you failed.
    Ungdomarna är hos Thomas, för där är det första parkett vid Fyrisån. Inte för att någon direkt kollar på forsränningen längre, men det hör till att alla kommer och ska kolla. Ändå, och i alla fall liksom. Själv ska jag sova med öronproppar. Läääängeeee. Sen ska jag inte göra något annat än att vänta in Disa och hennes kompisar som vill grilla på gården och spela kubb. Jag, som mamma, tackar ödmjukast och ställer upp i kubbkampen.
Har dessutom fått pårigning från Oslo i dag. En vintagebutik som vill sälja mina kläder! Kul va?


2 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Ja, se norrmännen är förnuftiga typer! Topps!

Skoghs alltså...ryyys...det smakar spyor om det ordet.

my sa...

Jaha, var det så man stavade eländet! För mycket märklig blandning i flaskan, för att lägga märke till.