måndag, maj 25

folkslag

Jag har en fundering... finns det sommargreker eller sommarryssar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om dem i så fall. Sommarsvensken finns, i alla fall om man ska tro på massmedierna.
I Sverige råder någon form av uppvaknande lagom till den mindre kalla perioden. Väderleksrapporterna blir längre och mer detaljerade. Meterologerna ler och berättar om värmeböljor. Precis som det var deras förtjänst! Sommarsvensken tittar fram, blek om vaderna och med glass i handen. Sommarsverige vaknar. Sommarradio, sommarkrysset, sommarstuga, sommarpratare... undrar om vi liksom transformeras till ett speciellt folkslag? Sommarsvenskar. Sommarland i största allmänhet liksom.

En svala gör dock ingen sommar, men idag kom de i mängd till min gård. Det där speciella svalskriet är sommar för mig. Jag cyklade utan handskar till jobbet. Det klipptes gräsmattor med stora åkgräsklippare längs min cykelväg. Syrenerna blommade. Jag cyklade förbi en sådan där kolonilott utan stuga. Klockan 8.10 var det säkert ett tiotal tanter och farbröder som påtade i jorden, eller vad man nu gör. Rensar ogräs kanske?
I dag börjar i alla fall min sommar! Sommarmy ska nog försöka ruska liv i balkongen i eftermiddag.

3 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Sommarjag är ledig och målar vardagsrum i dag om sommarmy vill så kan väl sommarmy ringa mig vid tillfälle idag?

my sa...

Jag får nog ringa i morgon. Jag sover nästan nu. Balkongen är ofixad men studentmottagningskorten ivägskickade. Examensklänningen till Julia är provad för andra gången. Storarummet är städat, t om fönstren (på insidan). Betygen nästan satta (bara för åk 3 dock). EU inriktningen går i graven, så man fick gravlättöl på jobbet. Kan det för fanken bli sommar!

Beatrix Vnunk sa...

Hälsa eu-inriktningen från dess grundare. RIP. Hahaha.