söndag, oktober 28

27 års förvirring


Enligt forskare rubbas sömnen av vintertid (SvD fredag).
Kvällspigga människor kan ta allvarlig skada av att klockan ställs om.
Tydligen passar bara samhällets rytm en femtedel av befolkningen.
Nähä?
Fråga vilken småbarnsförälder som helst idag, söndag, om de gillar vintertid. Hur de än har försökt att "uppehålla" ungarna i går, joddlar barnen upp en timme tidigare än brukligt! Disa vaknade i flera månader efter klockomställningen 04.15... varje morgon, vardag som lördag... i flera månader. Alla tips om att få henne att somna om... funkade inte. Disa var idel solsken och jag och pappan halvdöda. Ständigt bakis, utan intag av rusdryck. Jag fattade varför man använde ickesömn som tortyrinstrument.
Där och då bestämde jag att mina barn som tonåringar, skulle få sova så lääänge de ville. Jag har till och med berättat det för dem. Vilket resulterat i att Frans ber mig väcka honom, så han inte sover längre än till 12.00. Disa är fortfarande morgonpigg!
Sommartid - vintertid, jag tycker fortfarande det är ett puckat påfund. Möjligen fyllde det en funktion 1907 när det uppfanns. Tanken var att nyttja soltimmarna under dagen. Jag bara undrar: hur många bönder finns det som måste ut och valla kor nuförtiden?
Ps. 1,5 miljarder människor ställer om tiden idag... 5 miljarder gör det inte! Och hur var det nu igen, framåt eller bakåt?

2 kommentarer:

Sophie Sölveborn sa...

Erkänner. *räcker upp handen*
..återigen faller jag dit. Är uppe och hastar och stökar tills jag ser testbilden på SVT och inser... - vintertid.

my sa...

Ja, du ser... och ändå är väl du liksom född in i det, eller? I dag är det cykellysen som gäller när jag ska hem kl 17.00! Vintertiden är över oss.