fredag, oktober 26

endagshäxa


Nästa vecka har eleverna höstlov. Under lovet infaller Halloween. Därför utlyste elevrådet Halloweenfredag idag. Bäst utklädd ska belönas med en I-Pod. Jag hade inga planer på att klä ut mig. Har redan en I-Pod. Undervisar bara 2 timmar på fredagar, skulle dessutom ha krokiteckning med fackteckningseleverna. Jag hade bokat en modell som jag bara träffat en gång innan. Så, nix utklädd.
Trodde jag.
Igår, vid hemgångstid (runt 17.30) säger min kollega:
Du ska väl vara utklädd i morgon va?
- Nja, det hade jag inte tänkt... det är ju liksom en elevgrej. Dessutom ska jag ha krokiklass, ny modell, hinna hänga upp gardiner, fixa vikvägg, kolla pennförråd, leta på kolkritor, leta på en matta till modellen, möblera om i klassrummet... å så ska jag träna direkt efter... åh... ( Anfall är bästa försvar )
- Amen, fotoeleverna skulle bli döööglada. De var så ledsna idag.
- Var de ledsna?
- Ja, eftersom inga fotolärare skulle vara utklädda. Åh, då sa jag att jag sitter ju bredvid dig å så sa jag att det är klart att du skulle vara utklädd. Åh va glada de blev!
- ?
- Jamen, de gillar dig så himla mycket... å så är ju du lite så där tokig å crazy ( plats för tolkningar ). Jag ska läsa spökhistorier efter nutidskrysset i morgon å så ska jag baka. Jag har en spindelvävssjal...

Naturligvis föll jag för enmansgrupptrycket. Så idag bar jag svart peruk, svarta Harry Potter-glasögon, farmors gamla svarta underklänning, kängor, svart smink, spindelväv och spindelörhängen.
Höll på att skrämma slag på mina rumsgrannar. Höll på att bli utkastad av vår skolvärd ( eftersom jag inte gick på skolan ). Fick två elever att skrika vilt när jag hoppade fram bakom vikväggen i klassrummet. Höll på att fnissa ihjäl mig när ingen såg att det var jag. Thihihi. Ska nog köra denna look lite oftare.
Mest såg jag nog ut som någon korsning av goth och Magica de Hex.
Dagens bästa elevkommentar ( de var många ): Faan, va schysst, har´u blivi´ alternativ?

Inga kommentarer: