onsdag, oktober 24

färgprat


Mitt absolut roligaste moment i hela bild&formkursen... färglära enligt NCS.Idag gick det av stapeln, och det blev svårt att få hem eleverna. Alla tycker något om färg, alla har en relation till färg skulle man väl kunna säga. Sen kanske vi tycker olika om färger men det är en annan sak.
Jag kan fråga om saker som eleverna aldrig tänkt på, och få helt underbara svar.
- Har dagar färg?
- Jaaa, söndagarna är röda.
- Jepp! Varför tror ni de är röda och inte blå?
- Jamen de är ju liksom röda dagar i almanackan.
- Mmm, så är det nog, vi har fått hjälp att färgkoda helgerna. Men, har andra dagar någon färg?
#några sekunders tystnad#
- Mina måndagar är gula!
- Jaaa, och fredagarna är blåaktiga för då är det party, liksom, det känns blått å fluffigt... äh, liksom...
#vift, vift - händer i luften#
- Ja, ja, åh vet du My? Alla mina eftermiddagar är liksom typ bruna efter klockan 15.00. Innan kan de vara rosa eller... onsdagen är ju faktiskt orange!
- Dagar med mattelektioner är lila ju!

- Ja, ni ser. Men, Emma är det inte krångligt att ha olika färger på för- och eftermiddagar?
- Nä, det tycker jag inte.
- Har namn färg?
unisont: Jaaa!

Färg engagerar, bara man lockar fram det rätt märkliga resonemanget om namn eller dagar i färg. Drömmer man i färg eller svartvitt t ex?
Frågan om rött är varmt eller kall, får alltid svaret varmt. Oavsett nationallitet och var i världen man bor. Förmodligen en association till elden. Kärleken är röd, men man kan också bli röd av ilska. Rosenrasande!
Sådana här dagar vill man vara lärare jämt.

Inga kommentarer: