fredag, november 16

hör nu på go´vänner...


Man ska vara snäll mot barn. Men måste man vara snäll mot alla? Måste man vara snäll hela tiden? Så här i Astrid Lindgren-tider börjar jag fundera på om jag inte har en liten kommandora bakom örat? Eller bakom å bakom... hon börjar framträda allt tydligare. Jag tror inte att jag är direkt snål, och jag skryter aldrig med att jag är "ekonomisk" (vilket i min värld är en omskrivning som snåla gör, för att verka mindre snåla).
Men vissa elever får mig att höja på ögonbrynen, snörpa på munnen och bli oginn.
En elev kommer in i arbetsrummet, där sitter 5 lärare, men bara jag är inne. Eleven kliver fram till första skrivbordet och konstaterar:
- Här ligger ett äpple och en banan.
- Jaaa...?
- Jag vill ha ett äpple.
Eleven går fram till nästa skrivbord
- Här ligger två äpplen och en banan. (Är på väg att ta ett äpple)
- Men, hallå Isak! Du kan ju inte bara ta!
- Men, de har ju många. De borde dela med sig.
- Ja, men de har väl tagit med sig för att de vill ha frukt. Det är inte skolan som håller lärarna med frukt vet du.
- Jag måste ha ett äpple.
- Då får du väl leta rätt på Stefan eller Åsa och fråga dem.

Jo, eleven får sitt äpple av Stefan. Men hur är vissa ungar funtade? Måste man dela med sig av allt när man är lärare? Liv, mat, tid, kunskap, vänlighet...
Självklart hade även jag givit Isak ett äpple om jag haft något. Men lite hyfs tack!
Hade Isak kommit in i vårt rum, och sagt att han höll på att förgås av hunger... hade jag erbjudit honom att få en frukt (om jag haft någon), men tiggeri... jag menar har man råd att färga håret i olika kulörer en gång i veckan + ha balla märkeskläder borde man väl för sjutton ha råd med ett äpple!
Vet inte varför detta är så upprörande?
Jo, förmodligen för att ungarna bara kräver. Ska bli intressant och träffa föräldrarna nästa vecka. Som jag undrat tidigare: Måste man vara snäll mot alla?

Ps. Om jag hade varit Emil hade jag haft 500-styckens-gummors-täljs-party i dag. En för varje obstinat och elak tanke jag haft den här terminen. Om jag varit Pippi hade jag tagit ett krumelurpiller för flera år sedan!

Inga kommentarer: