måndag, december 8

lyssnat och förstått

På mitt jobb får man liksom ta en fika vid datorn. Äter lunch gör de flesta snabbt och effektivt, max 20 minuter. Får man gott sällskap kan det hända att jag sitter längre, kanske typ 30 minuter. Oftast är rasterna 45 minuter, men då måste man verkligen pytsa ut och in eleverna med skohorn. Sen måste man kliva omkring i en halv kilometer för att överhuvudtaget komma till fikarummet. Skolan är utbredd som en amöba.
Detta gäller dock inte alla.
     På mitt jobb finns också tekniker, vaktmästare och en elevservicevakt (jag vet verkligen inte vad han har för titel). Han vaktar så att inga obehöriga kommer in på skolan, klipper upp lås... och så. Nåväl, de har alltid 30 minuters fikarast på förmiddagen, och 30 minuters fikapaus runt 14-tiden. Ha för bövelen inga tekniska- eller vaktaktiga problem under denna tid alltså.
Jag råkade på en man från skolan, (från nämnda grupp) på ICA på väg hem idag.
- Jaha, bor du också i Beverly Backar? (Tydligen någon slag av slang för Salabackar.)
- Öh, nä jag bor i Gränby, på vädergatorna. 
- Jaha. Men var har de vörtbröd då? Åh här! Men va´!!! Harom inga me russin i? Jo, här. Det här går ju fint.
- Har du inköpsorder, frågar jag och ler.
- Nämen´ru vet, Roger hade med sig limpa... och leverpastej idag... å, de måste jag ju bräcka i morgon.

- Jaha. Åh, ja just det, ni brukar fika på förmiddagen.
- Joråsatte, nu ska en annan bräcka Rogga. Ska köpa vörtbröd å toppa med rödbetssallad! Ja, det kostar att ligga på topp!


Mmm... så är det, det kostar...








3 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

du måste faktiskt byta jobb. Faktiskt.

li.te sa...

Ibland är det inte värt att gå en halvkilometer på din typ av arbetsplats då man oftast tvingas "avnjuta" sitt kaffe tillsammans med tjatet om vad allas killar gör/mår/tycker om ditten och datten. Eller vilka sjukdomar var och ens barn resp karlar har osv.Hur mycket de tappat i vikt av sin milda magarin diet. Skulle hellre hänga med vaktis och prata hydralkraft och mumsa vörtbröd trots att rödbetssalladen är full med E-ämnen

my sa...

Att byta jobb är det enda jag tänker på... och, det enda jag inte gör. Jag kan det här, är till och med rätt bra på det... men jag vet fan inte om det är bättre att vara förskollärare, journalist, sotare, skräddare eller student? Helst vill jag vara. Bara.
Ps. Ibland är det kul att arbeta på en ”ålandsfärja”. Uppslag för ny dokusåpa kanske. Allt finns på rikt.