måndag, december 22

varför inte?


By the way har jag fortfarande inte köpt de julklappar jag ska. Däremot har jag varit på gränby stormarknad med cykel två gånger under dagen. Nu är kylen fylld, plånboken halvtom och jag dricker glögg i godan ro. 
   Varför verkar köpcentrum alltid vara fullpackade med pensionärer? Har de inte liksom tid närsomhelst annars? Dessutom är de alltid de som står mitt i vägen med sina vagnar och dividerar med gubben om vilket jäkla ströbröd som är bäst att använda när man ska griljera skinkan. Har de aldrig firat jul förr? Med gubben? Vem griljerar egentligen fanstyget. 
   Nä, jag gillar inte julskinka. En sådan griljerad skapelse hamnar inte på mitt julbord. Ungarna har beställt ”god sallad - så´n som du gör mamma, satsarsallad”. Tydligen är det bra i ungdomarnas värld att vara en satsare. 
Det otippade på vårt julbord är sushi. Som alla gillar, så why not? Goda ostar,  janssons frestelse a´la My, hemgravad lax och massor av choklad. Det är vad alla ungdomar (och jag) vill ha på vårt julkalas. 
Så får det bli!

4 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

det låter riktigt fint. Jag kanske tittar förbi. Hugger en bit lax, naggar lite choklad, tar med mig en katt och kanske Disa på vägen hem. Det låter som en plan. Ja?

my sa...

Visst. Finfin plan. (kan du ta mig i en rygga på vägen?) Om du kommer, och det får du gärna, kan du äta choklad och lax i lugn och ro. Ingen huggsexa här inte. Det blir säkert mat kvar i flera dagar. Är tydligen helt suspekt, astrologiskt, jag har en massa kräfta som simmar omkring i lejonets kula. Kräftor bunkrar frys och kyl full för oförutsedda eventualiteter. Lejonet vill bara ha folk och fest runt omkring.

Unknown sa...

Hej My!
Jovisst är det lite jobbigt med gamla, som borde veta bättre, i en julrush, det håller jag med om. Speciellt som det är gamla som uppenbarligen klarar sig själva.
Men, jag måste bara få dela med mig;
Jag träffar 3 gamla damer i veckan, i arbetsträning, 1 som är 102 år. en på 90 och en på 83, (hon på 83 beter sig äldst, både i kropp och själ, 102-åringen är hur frisk och kry som helst, hör lite illa, och har svårt att resa och sätta sig själv, men i allt annat hur frisk som helst!! ) Bor på ett äldreboende på Söder.
Idag åkte jag med 90-taggarn till hennes (hett efterlängtade) besök hos ögonläkaren. Hos Globens ögonklinik i SKÄRHOLMEN!! (Jag får det inte heller att gå ihop....)
Mitt i Skärholmens centrum, ruggig plats så här 2 dagar innan jul!
Men min lilla dam, hon sitter där och bara tindrar med ögonen, och efter läkarbesöket har vi god tid på oss innan Färdtjänst kom ( vars växel ligger ı Moldavien, tog tjejen evigheter att missförstå min beställning....>.< ), så vi tog oss en runda i trängseln.
Jag tyckte först att det var ett rent helvete, men efter en liten stund började jag se det ur min gamla dams perspektiv; Wow! Första julruschen hon har varit med om på flera år!!!Hon har inte varit ute och "trängst" och framförallt; inte sett julskyltning på många år! Hennes son har inte "haft tid".....
Så jag fick ett helt nytt perspektiv på det hela idag. Nyttigt, faktiskt!
Men du har ändå rätt, de som har en massa tid ( mig inberäknat ) borde kunna fixa sin jul i god tid, och inte uppehålla alla andra som inte har tid. Fast; ändå..... Har vi verkligen fullt så himlarns bråttom?
Kan man inte ta det lite lugnare? Och göra som du; Låta bli alla "måsten" på julbordet, och fixa det man verkligen vill ha?
Det gör jag, fast jag har ju valt att fira solo, och slippa ha stressen med mig över juldagarna också! =)
God Jul My
Från My

my sa...

Namne:
Visst har vi för bråttom, det är ju därför vi är stressade! Jobbar jämt, 100 dagliga jobbmåsten, ungdomar med respektive, aldrig vara ensam, ont i kroppen, lån och några vänner man vill träffa ibland. Det är en svår konst att ställa sig i längsta kön, och släppa förbi de som står på nålar. Eller att stå still i rulltrappan. Inte gå. Det är, enligt mig, en konstform man måste lära sig. Vissa har det inbyggt, några av oss har det inte.
Damer med krut i blick, som min farmor som blev 94, får gärna trängas med mig.