tisdag, december 9

precis tvärtom

Min mamma har världens sämsta lokalsinne. Vi barn i baksätet fick alltid hojta åt vilket håll hon skulle svänga. Fast vi hade lantstället (i Skogstibble) i flera år, körde hon alltid fel. Hon blev lite stött av att jag och mina syskon alltid skrek; fel väg!
Men mamma kom så småningom på tricket. När hon pluggade i Örebro, och skulle cykla hem till mormors hus, (alltså mamma vuxenpluggade och mormor bodde dåförtiden i ovan nämnda stad)
”Jag tycker hela tiden att jag ska svänga åt ett visst håll, t ex höger, men eftersom jag vet att jag alltid kommer fel när jag går på känsla, svänger jag åt andra hållet... och då kommer jag för det mesta rätt!”
Så det är alltså så jag ska göra? Tänka tvärtom. Jag behöver alltså inte gå till jobbet, fast känslan säger att jag borde. Jag ska helt enkelt göra tvärtom. Då borde det bli rätt.

Ps. kollade lediga jobb idag, i Sverige finns f n  28 565 lediga platser... bl a proffessor i ogräsbiologi och professor i gastroenterologi... 
ja, och såklart säljare på Provoice.

3 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

aha. Jag får visioner.

my sa...

Bra! För det är svårt att se visioner när man kollar lediga jobb.

Anonym sa...

Jag tycker du kan doktorera på Provoice. Antagligen innebär detta även expertis på ogräs.
I efterordet kan du tipsa om utrotning.