lördag, januari 24

skröna?

När jag var tonåring florerade ett rykte om att man kunde bli packad på filmjölk. Man kunde också bli full om man drack Coca-cola med magnecyl. Detta var tidiga tonår. Någon gång var det någon tuff kille i klassen som frågade biologimajen, (eller om det nu var kemifröken?) om det var sant. Kan man bli full på filmjölk? Jag har för mig att läraren skrattade gott och sa att, visst, men det var sådana stora mängder det rörde sig om, så man skulle nog mest bli fruktansvärt full i magen... innan man blev plakat. Coca-colamyten  var farlig för levern, sa majen.
   Nya Vd:n för Systembolaget kanske vet. Vet inte riktigt varför jag tycker att det är så roligt. Först jobba med filmjölk och sen med sprit... det kanske finns en viss sanningshalt i ryktet?

8 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

jag vill också minnas ett rykte om att man kunde bli packad på ca 75 chokladkakor. Jag fortsätter försöka. Envist. Varje dag.

Anonym sa...

Var det inte så att cocacolan skulle drickas med sugrör för att nå fylleresultat?

li.te sa...

Nån effekt måste alla konstiga berusningsmyter haft. Jag minns mycket snurr i huvudet och illamående efter att torkat bananskal i ugnen och sedan rökt.

Kenneth Grönwall sa...

Jag har ju också varit en uppfinningsrik och fattig tonåring som törstat efter fylla och jag vill minnas att jag tog reda på det där men vet inte om källan var tillförlitlig. Man ska alltså, som du skrev, kunna bli full om man dricker enorma mängder vätska för det ska då typ rubba vätskebalansen i kroppen som ger effekten av att man känner sig full...men man ska inte lita på mig riktigt.

TORGNYSDOTTER sa...

kentson är nog något på spåret där. Det snackas ju mycket om att ett för stort vattenintag efter extacy kan leda till döden.
För mycket vätska kan ju tydligen ställa till det rejält.

Kenneth Grönwall sa...

Var tvungen att ta reda på det där occh hittade följande:
"In January 2007, hours after competing in a radio station contest to win a Nintendo Wii, 28-year-old Jennifer Strange was found dead in her California home. The station's "Hold Your Wee for a Wii" challenge awarded the game system to the contestant who could drink the most water without having to take a trip to the bathroom. According to preliminary autopsy reports, Ms. Strange apparently died from drinking too much water too quickly, resulting in a condition called water intoxication."

Vattenberusning minsann :)
Läs mer här: http://health.howstuffworks.com/water-intoxication.htm

my sa...

Oj! Här får man lära sig både det ena och det andra!
Torgnysdotter: Chokladkakor har jag hittills aldrig blivit full av, möjligen berusad av doften. En fylla man skulle kunna tänka sig likväl.
Michanek: Jo, det var nog så, sugrör var poppis, man kunde även köpa mellanöl och suga i sig tillsammans med druvsocker. Ps mellis gick att köpa av mindre nogräknade ICA-handlare på Öfre Slotts.
Lite: Rekommendation eller? Sött och gott kanske?
Kentson: Jag spelade vattenpoker en gång på ungdomsgår´m, då fick en kille vattenblåsor i ansiktet. Men, full njae, tror inte det. (han dog sedemera av överdos heroin).
Torgny & Kentson: Jaha, är det vätskebalansen? Ska läsa på lite om det.

TORGNYSDOTTER sa...

Vad skönt att vi gick till botten med detta.