måndag, juni 8

valdag

Jag var och röstade. Det som slog mig var att alla äldre tanter och farbröder var så finklädda. Kavaj, fluga och näsduk i fickan, finhatt och sommarkappa med slinkig sjal som det satt en brosch i.
Det fick mig att minnas min bardom. Kanske gick det inte att rösta på någon annan dag än just valdagen? Poströsterna kanske inte var uppfunna?
Jag minns min då unga mamma, kanske 25 år sådär, jag minns hur hon knäppte på sig guldarmbandet med klirriga berlocker, jag minns att det liksom var lite festligt. Trångt och mycket folk. Lite folkfest över det hela. Barnen fick ballonger utanför lokalen där man röstade. Glatt tog jag emot en ballong med ett stort och fint M på. Alltså jag trodde det var M som i My. Mamma tyckte det var pinsamt, eftersom hon var radikal och gick i demonstrationståg ”USA ut ur FNL” eller något sådant. Det där minns jag dåligt. Det var mördande tråkigt. När jag var liten trodde jag också att valdag var samma sak som typ barnens dag, mors dag och fars dag, fast för valar.



2 kommentarer:

Mama Mo sa...

Hahaha! Vilka härliga minnen. Ja nån folkfest var det ju inte direkt igår. Jag var helt ensam i min vallokal när jag röstade. Och inte en ballong i sikte. Men min son brukar också glatt komma hem med M-som-i-Moses-ballonger. Nuförtiden står dock M:et för McDonalds. Nästan lika pinsamt tycker hans mor.

my sa...

same-same but different!