tisdag, juni 2

bland bollar och blomster?

Jag har aldrig gillat bollsporter, varken att titta på eller att utöva själv. Basket - för kort, fotboll - för trist, golf, volleyboll och brännboll. Totalt meningslöst eftersom jag inte är någon lagsportare i just idrottssammanhang. Den bollsport jag gillat mest är gränsbrännboll, då kunde man liksom skjuta bollen lite hur som helst, och hoppas på träff. Blev man själv beskjuten var det bara att ducka eller hoppa. Typ i mellanstadiet.
Det märkliga med det hela är att jag numer bor på en fotbollsarena, låt vara av mindre storlek än Stockholms stadio. 
Jag har blivit ”ragatan på regngatan”. Ungar, stora som vuxna karlar, med 48 i skor drämmer iväg rökare så det dånar mellan husen. Bolljävlarna skjuts upp på balkonger, varvid ungarna antingen klänger upp på den, eller hoppas att någon är hemma... som vill överlämna bollhelvetet till dem. Med min nuvarande uppbrända stresströskel, (dörrar, dörrfoder å hela middivitten) kan jag inte ens gå ut på ballkan. Ungar från när och fjärran kommer i cykelhorder, de slåss och använder sk blattesvenska när de pratar (läs gallskriker) med varandra. Om jag pratar med dem gör de inte det. Jak fan sväääär fan på min morsa... jak hajjar du slutade fotboll i Almtuna IF. De klänger över och under allt för att komma in och skrika och springa efter en lädermojäng som är rund. Hur kul kan det vara? Nu pratar i och för sig en helt oinsatt, men ändå. Vi ska inte tala om hur dammigt och äckligt det är. Och fult. Mitt sinne för estetik skriker i högan sky varenda gång jag tittar ut genom fönstret. 
Ordföranden i föreningen tyckte att vi ändå var gården som hade mest blommor. Va? Ja, men det är knappast föreningen som planterat, eller för den delen betalat dem. Handen på hjärtat, hur snyggt är det med 5 skrangliga rosa tulpaner bredvid en städsegrön tuja med bakgrund av rostigt stängsel? Jag är van att använda ett korrekt språk i olika sammanhang (och om det behövs), jag är även duktig på att peka med hela armen (om jag måste). 
Nu har jag nyttjat det. Ordförande Peter blev aningen spak och tog tillbaka blomsterprakten.
Nu fortsätter jag med något jag är bra på (för det mesta) att ha många bollar i luften! En bollsport som jag är hiskeligt bra på. Planen ska bort. Jag kommer att vara som en snigel i ögat. På dem som vill ha skiten kvar. Jag kanske till och med kommer att bli anmäld till Grannfejden, vem vet?



Inga kommentarer: