tisdag, juni 30

säljtrick?

En vän ringde och var lyrisk över att ha hittat en dööösöt klänning. På H&M. Förhållandevis billig var den och dessutom var det ”organic cotton” den var gjord av.
Ursäkta mig, har vi klivit omkring i syntetisk bomull fram till nu?
Mig veterligen är all bomull organisk. En växt alltså. Menar fabrikanterna av denna ”nya” bomull att den möjligen är odlad utan kemikalier. Att de bara låtit små gulliga nyckelpigor eller larver mumsa i sig ohyra som kan tänkas finnas på bomullsplantan? Eller är den rensad utan kemiska substanser? Av människohand kan tänkas. Nästan all bomull skördas av människor eftersom frökapslarna spricker upp under olika tidpunkt på samma planta. Kör man ut med en typ skördetröskmaskin dör hela plantan, och mycket av bomullen går till spillo. Så är det. Fast jag hajjar fortfarande inte varför det i så fall skulle göra den mer eller mindre organisk? Möjligen ekologiskt odlad.
För kanske 15 år sedan var ordet nylon nästan bannlyst. Då kom tillverkarna på att de i vindjackorna kunde skriva: 50% polyamid, 50% nylon. Fiffig. Men, polyamid är exakt samma sak som nylon, bara det engelska handelsnamnet för det vi i Sverige kallar nylon. Plast alltså. Det vill säga syntetiskt framställt.
Jag tycker mig se ett försäljningsargument som är mycket märkligt. Bomull är organiskt. Alltid.

Inga kommentarer: