lördag, december 22

semesterstart


6.35 i morse ringde telefonen. Vinglade upp och följde ljudet. Följande scenario utspelar sig i mitt huvud under de få minuter det tar, innan jag når luren.
1. Ungarna! Knivmördare. Kickers. Rånare... eller andra dödliga faror.
2. Shit! Försoven, alla elever står och väntar. Alla kolleger vill inte vara vikarier.
3. Mamma har blivit jättesjuk igen.

När jag äntligen trycker på rätt knapp, är det förstås ingen i andra änden.
Vem ringer vid denna tid en lördagmorgon? Ja, om inget allvarligt inträffat alltså. Sen börjar hjärnan fungera lite bättre, både den och jag inser att det nog var en felringning. För att vara säker på att det verkligen var så, rusade jag på mobiljakt. Slår i tån och välter en halvfull thekopp (som jag tydligen glömde att ta bort igår). Mjölkthe över halva bordet, några chokladpraliner och 3 tidningar. Pust, ingen har ringt mobilt. För det borde någon jag känner ha gjort, om det var fara å färde.
Annars är jag faktiskt rätt förvånad över mitt lugn just nu. Några få julpaket ska jag köpa idag. Sen ska jag julrimma lite och ta ett glas glögg. Det är faktiskt lugn och godan ro. Fast jag inte fick någon vidare sovmorgon idag.

3 kommentarer:

michanek sa...

Jag säger bara vad jag tror:ProVoice.
Annars känns det bra att höra att du glömmer tekoppar över natten. Det betyder släppt kontroll och frid i sinnet. Må det bestå! Julkram

Anonym sa...

Önskar dig och familjen en GOD JUL med lugn och själaro, vackra minnen att förgylla livet med och massor av mys som räcker hela vintern.

Julpussar från mig och min familj

my sa...

Michanek:
Jo, det är aldrig för sent att lära gamla hundar att sitta! Hoppas att du får lugn och ro, och kanske en stund över i Uppis.
Jempa:
Tack! Hoppas du och din familj(barn, män, djur ?) får en riktigt skön jul.