lördag, december 15

vad är av vikt?


Min mamma "tvingade" ut oss barn, iförda Mahjongkläder, i demonstrationståg mot USA, för Vietnam (någon gång på sent 60-tal).FNL-någonting. Det är enda gången jag demonstrerat. Offentligt.
Trots allt har det färgat mig. Man ska värna om människor och levande varelser. Man ska stå upp för det man tror på! (inte helt lätt, men, man kan försöka)
Jag skulle gärna vara rik på pengar. Det är jag inte. Men, min övertygelse är att jag kan vara rik på andra sätt. Förmodligen har jag inte alltid varit medkännande och förstående. Jag kan vara riktigt bitsk och elak om det vill sig illa.
Självklart är det bara rika människor som säger; "pengar inte har någon betydelse, pengar är inte allt", bullshit, det har och är de visst. Självklart! Men, jag är ändå rik, utan att blinka har jag både kärlek och mat för dagen. Visst önskar jag mig mer guldkant mellan varven. Slippa tänka så mycket, liksom. Det är, på riktigt, kul om folk får det bättre, men inte på bekostnad av andra. Nu låter jag nog både Luthersk och Janteaktig. Det är dock inte min poäng. Poängen är att varje människa borde tänka efter lite ibland, rannsaka sig själva, och fundera över viktiga saker. Viktiga på-rikt-saker! Sina barn, vänner, älsklingar och föräldrar.
Okey, okey, jag är inte någon ängel, men jag byter inte efternamn om jag skulle ärva några millar.

2 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

my...kronhjort...? smaka på det. Eller my grevkrona (så kan du lite härligt säga: Äh, du kan kalla mig greven). Varför inte rent av sykelställ. Med s.

my sa...

Dåverklo (jo, med å) klingar vackert, liksom Majsåker... fin,fina tagna namn. Precis som man skulle tro på det.
Möjligen skulle jag byta om jag gifte mig Natt och Dag. Det är det enda adliga som är bra.