torsdag, november 6

jobba, jobba, jobba

Herregud, så mycket att göra! Håller numer aktivt på att söka mig ett annat jobb än lärarens. Det är ju käckt, nu när jag precis har plockat ut en examen. Eller så är det examen som gjort mig modig. Eller dum. Äh, jag vet inte. Helst vill jag vinna en massa pengar. Eller komma på något genialt, som är lätt och billigt att tillverka, men inbringar inkomst över 500.000:- om året.
Vinna pengar är väl inte troligt. Jag köper aldrig lotter, spelar inte bingo eller på hästar, kan inte ett dugg om fotboll och kastar konsekvent alla utskick från postkodlotteriet. Att ärva pengar är också uteslutet. Om jag inte mot förmodan har en ruskigt rik okänd släkting. 
När det gäller uppfinningar vill jag helst bara göra sånt som är kul, och det är alltid sånt som inte bär sig. Snarare kostar. Jag vill heller inte vara egen företagare, marknadsföringens glada dagar är för alltid över. Konstiga plastmojänger är nog melodin. 
Ta mannen som var barnledig, han tyckte det var så äckligt att ta upp potatisskal från slasken, och ansåg det slösaktigt att använda hushållspapper. Han uppfann en plastmojängsspade att ta upp äcklet med (jag tror han var smålänning, typ från Gnosjö). Plastmojängerna finns i massor av färger och jag tror de är billiga. Den mannen bor numer på ett château i Frankrike. Jag har för mig att de där små plastklämmorna som finns till plastpåsar också är en svensk mans uppfinning. 
Säkert också inkomstbringande. 
Fast inte så kul.


6 kommentarer:

michanek sa...

Det är ju fan också. Hur många mammalediga har det funnits? Och hur mycket uppfinningar har de gjort? *Skitförbannad och för sent för mammaledighet".

my sa...

Ja, det är så man blir riktigt ilsk. Dags nu för kloka gummor, äh jag menar kloka väninnor, att slå huvuden, klackar och glas i hop!

TORGNYSDOTTER sa...

my, en tid skall komma och den skall kallas mellandag. En ny tid mellan dagar.

Anonym sa...

Spännande inlägg.... det är som att läsa om sig själv. Nästan lite läskigt faktiskt. Läskigast dock att jag faktiskt är från Gnosjö. Och pappa var plastföretagare. Fast han var aldrig pappaledig så han kan inte vara skyldig till plastmojängen. Tack och lov! Det hade varit alldeles för absurt.

my sa...

TD: Just ja! Mellandag... mellan fattigdom och total renons på den samma... jag har en idé...

Q: #ler# Bor du alltså i Frankrike numer?
Allvarligt talat, är din far är plastföretagare sa du? Jag tycker absolut (seriöst och på rikt) att du ska komma till Stockholm i mellandagarna, slå dig samman med oss... vem vet...
allt kan hända, men inget går nog förlorat.

Anonym sa...

Ha, nej, inte Frankrike och inget slott, men takvåning i kranskommunshood söder om Stockholm. :) Och ja, pappa har ett förflutet som egenföretagare i plastbranschen. Redan som treåring drog jag på mig jöbbabyxona (småländska för jobbarbyxor) och åkte med till fabriken och rensade göt från skruvmejselskaft och orangea badringspontoner.
Så, vem vet, det kanske sker något stort i mellandagarna. Utöver att jag får ett menalt sammanbrott över att mitt examensarbete inte är klart förstås.