fredag, november 14

på en cirkus nära dig


Som vanligt hemma runt 19.00-tiden. Cyklade hemifrån runt 7.30. Lunch? Nja, den glömde jag hemma, och lunchrasten minimerades till 15 minuters gnagande på ett äpple. Ungdomar vill bli matade med allt från kakor till underhållande lärare. Feed the animals.
Sent omsider denna afton, loggade jag in på arbetsförmedlingens hemsida. Där gjorde jag ett test, typ 100 frågor, om intressen och kvaliteér jag äger. Jag vill liksom veta vad jag ska bli när jag blir stor. Jag har gjort mina hundår i samhällets tjänst.

Du passar bra inom yrken så som:
• grafisk formgivare (tack, för det, min självinsikt verkar god)
• skådespelare (just vad jag alltid grunnat över)
• modist & perukmakare (finns de kvar som yrkesgrupp? Tja, inte mig emot)
• lärare (fan, skiner det igenom så pass?)
• kock (jodå, men bara på dagen och bara när jag har tid, vilket är sällan. Som yrke? NEJ! Pappa är kock. Det räcker bra med honom i den här familjen)

Otippat och sist i yrkeslistan blev... taadaa, trumvirvlar och ssstörsssta möjliga ty...sssnad...

CIRKUSARTIST!

Är inte född Bronet, inte haj på trapester, djurdomptering, ryttarkonster eller eldslukning... däremot är jag dagligen en person som utför pajaskonster i mitt tält - skolsalen.
Vad är det svenska ungdomar helst av allt vill ha? 
Fred? Nej. 
Pengar? Tja. 
Kul? Ja!

Send in the clown. 


9 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

hahaha! Det där testet gör jag ALDRIG!

li.te sa...

Testerna ett spel för gallerierna dessvärre. En gång samhällstjänst alltid samhällstjänst. Dessa fyrkantiga förmedlare på AF förstår inte att världens bästa Clown är viktigtigare att ta till vara på när skolorna skriker ut sin nöd efter folk som de kan slita ut. Vem orkar i längden vara rolig i en klass med 27 st mer eller mindre odrägliga ungar liksom.

my sa...

Nä, det är väl inte så stor vits att göra testet, det tog tid och är dessutom inte marknadsanpassat (förutom lärare då). Och, nej, det är omöjligt att fostra både sina egna och andras ungar genom att bara vara skojig och ständigt glad.
Råkar man vara ful i håret, eller säga ett ord som ungarna missförstår nå´n dag, ligger man risigt till. De vill enbart ha kunskap som man fyller på med en kanna i det färdigborrade hålet i deras huvuden. Att anstränga sig en aning är INTE kul, därför låter de bli.

Unknown sa...

Så det är faktiskt ett yrke som Arbetsförmedlingen rekommenderar? Trodde det var ett sånt där "halka in på ett bananskal"- yrke, sånt som bara händer en tråkig eftermiddag med alldeles för mycket tid över.
Intressant att man kan passa som det, jag tror jag vill träffa dig och se hur en clown är privat... :)

my sa...

Lilliana: mitt bananskalsyrke är lärare. Hade nå´n sagt (när jag var 15) att jag skulle bli lärare hade jag garvat ihjäl mig. På rikt.
Pajaser är inte lika roliga privat, som när de jobbar. Tror jag. Men tack ändå! :-)

Rasande Rose sa...

oooh..bara bilden på clownen får mej o rysa genom varje litet ben i kroppen.
Vilken mardröm o behöva jobba med dom också. Inte för alla pengar i världen.

my sa...

RasandeRose: När jag var liten, och gick på cirkus, började jag alltid gråta när clownerna kom in (mamma har berättat det), de vitsminkade var tydligen värst.

Anonym sa...

Fast jag tror AF menar att du ska jobba som Starke Adolf.

my sa...

Cicci: Aha!